pátek 23. června 2017

Poslech "Československých" družic VZLUSat-1 a SKcube


Dnes proběhla v mediích informace, že pomocí indické rakety PSLV-C38 byly ráno na oběžnou dráhu vyneseny dvě pro nás důležité mini družice a to: Slovenský SKCUBE a Český VZLUSat-1. Jelikož obě družice vysílají na radioamatérských kmitočtech 437,100 a 437,240 MHz okamžitě mě napadlo pokusit se poslechnout obě družice. Chvíli mně trvalo, než jsem na netu nalezl nějaké informace o přeletech družic (zatím nejsou zveřejněny přesné údaje o letových drahách). Naštěstí sledovací středisko pro VZLUSat-1 má na stránkách alespoň údaje o začátcích přeletů pro Plzeň:
https://www.pilsencube.zcu.cz/vzlusat1/
viz pass info (pozor je to v UTC). To mně pro první pokusy stačilo. Obě družice (stejně jako dalších dvacet) mají zatím dost podobné dráhy. Zapojil jsem sdr Funcube, naladil 437,1 MHz, nastavil rozsah tak, abych mohl sledovat obě družice současně. Připojil jsem jedinou anténu co jsem měl zrovna po ruce, tedy pendrek z FTčka a vše vystrčil z okna. Asi po třech minutách, kdy obě družice vystoupaly nad obzor začaly být pěkně slyšet (a nejenom tyto dvě, ale i další).


Na obrázku je signál VZLUSat-1.




Další obrázek je SKCUBE, zrovna hrál telegrafem:
OM9SAT # 300131.#



Následující fotka ukazuje na co lze družice poslouchat, v podstatě na "cokoliv" :-)





Další pokus o poslech byl dnes ráno (sobota 24.6.). Signály byly ještě výraznější. Slyšel, nebo viděl jsem více družic: na 437,100 vysílá maják SKCUBE volací znak je OM9SAT, potom následují data jak telegrafem tak digitálně. Na 437,210 vysílá nějaká družice digitálním přenosem. Na 437.225 vysílá telegrafem maják družice SUCHAI volací znak SUCHAI01 potom následují data. Na 437.240 vysílá VZLUsat1, při dnešním přeletu jen digitální přenos.


Na jedné obrazovce současně tři družice, úplně vlevo signál SKCUBE, vpravo SUCHAI a úplně vpravo VZLUSatu:



Mně neznámá družice na kmitočtu 437.210-220



Pěkný signál družice Suchai plus jeden digitální přenos VZLUSat