úterý 9. prosince 2014

ARRL EME 2nd. part






Po docela slušném prvním kole ARRL EME kontestu, jsem to nevydržel a pro druhé kolo jsem složil zpět čtyřče. Otestoval jsem jak slyším slunce a dostal jsem se na 4db viz. foto (mohlo by to být ještě o něco lepší, ale anténa je nízko nad zemí, přesto funguje slušně).



Před závodem jsem také stihl rozchodit novější verzi SDR Fun Cube Dongle+ s vyšší verzí programu SDRConsole (V2). SDRko funguje nádherně. Byl jsem schopen vidět na vodopádu signály stanic od -24db, což bych poslechem nenašel a samozřejmě všechny stanice co jdou slyšet. Je to velká pomoc aby se nepropásla nějaká silnější stanice, která se objeví v závodě jen na chvíli. Kdybych to měl v provozu již v první etapě, nepropásl bych několik stanic, například Frantu OK1CA.



V sobotu jsem byl QRV celý první úsek. Podařilo se mi udělat K4EME, DL9KR cw, W7MEM a I2FHW cw s tím to byl docela boj, přečetl mě asi až po 20 relacích, ale nový initial je doma. Naopak opět jsem se nedovolal na PA2V, který chvílemi hrál až na úrovni -19db, prostě neslyší. Večer jsem začal až když byl měsíc 10 stupňů nad obzorem, dříve jej při východu nevidím. Podařil se SM2CEW cw a potom se to zadrhlo, žádná nová stanice, aktivita nic moc. Začal jsem se nudit a tak jsem podle návodu KB5WIA rozchodil s FunCube MAP65, v kombinaci s programem SDRSharp to bylo docela snadné.


Nebylo moc času úplně přesně to odladit, ale zatím MAP65 vidí stanice hůře o 4db než WSJT6 na druhém počítači. Na obrázku je ukázka co MAP65 viděl na pásmu, když jsem si byl uvařit kávu.



Okolo půlnoci jsem si raději zdříml a vrátil se na pásmo ve dvě. Podmínky byly parádní, nad ránem je na pásmu docela ticho, žádné rušení od TV apd… dělá to několik db. Chvílemi jsem volal cq a překvapivě mě zavolal VA3ELE, který má jen 4x28el. a 100W - initial, podařil se udělat W5LUA další initial, YL2GD, opět W7MEM (moje chybička a to jsem si říkal jak ti Američani přibývají :-) ), zavolal také DF3RU, kterého jsem dělal v prvním kole. Nad ránem jsem ještě doslova vybojoval na CW G3LTF. Trpělivost dlouhého volání se vyplatila. Poslední část jsem opět začal když byl měsíc deset stupňů nad obzorem. Okamžitě jsem našel v obrovské síle CQit OZ4MM, začal jsem volat a nic. Tak jak jsem si liboval v prvním kole, že se nic nerozsypalo, najednou tohle. Po půl hodině stresování jsme se dopracoval k výsledku: na stožáru se mi povolil hlavní konektor na relé, zareagovala ochrana PA a nedovolila mi vysílat.Přitáhl jsem konektor a rychle zpět. Naštěstí OZ4MM byl stále ještě na pásmu, spojení bylo snadné 579/449. Vše jsem složil zpět, ale už nebylo koho dělat, na pásmu se nikdo nový neobjevil, ale cíl pro druhé kolo 10 spojení jsem měl splněn a tak jsem závod uzavřel na 25 QSO. Šel jsem se podívat zda není někdo nový na HB9Q chatu. Na pásmu byl QRV SP1JNY, zkoušel jsem jej volat, nejdříve mě nebral, ale podmínky se zhouply a QSO se podařilo. To ale již bylo mimo kontest, bylo to za použití chatu (za víkend 4 initial paráda). Než jsem šel večer spát proladil jsem ještě pásmo a na cw CQil SP6JLW, ale ani dlouhé volání tentokrát nepomohlo, nepřečetl mě. Možná někdy příště. Dnes s odstupem spokojenost, hlavně se čtyřmi novými stanicemi. Podmínky byly slušné, ale aktivita proti prvnímu kolu slabá. Ještě že jsem nestěhoval PA ke stožáru, původně jsem o tom uvažoval abych ušetřil nějaký ten db.


Na poslední fotografii je zvláštní signál, který jsem prvně zaregistroval okolo kmitočtu 432,095MHz v sobotu v 02,45 UTC. Byl to silný signál, který rychle cestoval směrem dolů a několikrát se opakoval. Nejdříve jsem myslel, že je to asi Matěj OK1TEH odrazem od letadel, ale když jsem to naladil, byl to telegraf. Dole okolo 020 CQil OH2PO s QRO, tak jsem si říkal: to může že být odraz od ISS, kmitočet cestuje rychle a je to dost daleko od původního zdroje. Podíval jsem se na net, ale ISS byl někde nad Amerikou. V 04,23 se to objevilo opět asi na tři minuty, signál postupně cestoval asi od 100 do 094. Poslouchal jsem o co jde, ale nebylo to snadné, přečetl jsem maximálně tak AA10 AP110 RS apd… říkal jsem si: nějaká družice. Odpoledne jsem na http://www.heavens-above.com/ hledal co by to mohlo být a přesně to odpovídalo družici MOZHAYETS 4 . Jedná se o družici kterou postavili kadeti na vojenské akademii MOZHAISKY MILITARY ACADEMY v Rusku a byla vypuštěná v roce 2003. Je primárně určena k testování dílů pro modernizaci navigačního systému GLONAS. Na palubě má taky radioamatérský maják RS22, který by měl vysílat telemetrii na 145.840 a 435.352. V pondělí vycházel jeden přelet i na večer, tak jsem zkoušel poslouchat a skutečně se družice asi na dvě minuty objevila. Opět byl signál mezi 432.100 a 432.096MHz, asi se jim kmitočet "trochu" přestěhoval. Podařilo se mně to tentokrát nahrát, takže jsem byl schopen to zpětně přečíst. Byla to část telemetrie a je to skutečně RS22. Na internetu není nikde o tomto kmitočtu zmínka, takže se mi možná podařilo znovu objevit tuto družici :-)